/>

هجوم حاد على باسم يوسف ومطالبات بالاعتذار لـ شبكة المخلص





شن الأعضاء في صفحة الإعلامي الساخر باسم يوسف هجوماً حاداً ضده بعد ان اتهم شبكة المخلص اتهامات باطلة وأنه يأسف لانتماءها للإسلام حيث أن الشبكة قد نشرت خبراً مفاده أن الإعلامي باسم يوسف ذهب إلى الولايات المتحدة الأمريكية وتقابل مع المتطرف موريس صادق الذي يسب الإسلام والمسلمين ويطالب بطرد المسلمين من مصر ويسب النبي صلى الله عليه وسلم ويدعو لدولة قبطية .

وقد شن الإعلامي هجوماً حاداً ضد الشبكة والتي قامت الشبكة بالرد عليه بالأدلة القاطعة من خلال بوابة الوفد – حيث أن الإعلامي باسم يوسف قد نشر خبر من بوابة الوفد عن زيارته لأمريكا -وقد استشهدنا بالخبر الذي قام بتوزيعه لإظهار الأحضان والقبلات بين موريس صادق والإعلامي باسم يوسف . لقراءة البيان على شبكة المخلص " اضغط هنا "

وقد شن أعضاء صفحته هجوماً حاداً ضده بسبب ما قاله أنه حاول الانسحاب من لقاء المتطرف موريس صادق " بالأدب والابتسامة " وقد طالبه الأعضاء بالاعتذار لشبكة المخلص مؤكدين أنها نقلت الخبر بحيادية تامة .

فقال العضو مصطفي يوسف على صفحته " فهل اصبح انتقاد الموقف هو ان تعمل علي تسفيه الناقد وتشويهه بل والامر من ذلك هو تجريده من دينه !! , حسبنا الله ونعم الوكيل , ومنتظرين الاعتذار للجمهور اللى بيسمعك علي موقفك هذا ! كما الاعتذار لشبكة المخلص علي اتهامها وتجريدها من الدين ! .

وقال العضو Albob Moon  : هو مش انت قابلته واتصورت معاه كمان ....... ايه لزمت انك تنتقد الموقع وهو موقع اخبارى بينقل الخبر , وقال العضو أحمد مصطفي " اعتقد ما نشرته قناة المخلص صحيح فباسم يوسف طبقا لما نشرته الوفد قابل موريس صادق فعلا " , وتساءل العضو أحمد سيف "طيب يترى ايه سر الابتسامة العريضة دي بعد ماشفته . " .

وسأل العضو باسم عز " بتنسحب بأدب وابتسامة لواحد خاين بيدعو اسرائيل لاحتلال مصر ؟ انت بتشتغل نفسك ؟ " , وقال  العضو  مشروع داعية " لا بجد الجماعة زبطوك بكام دليل و موقفك وحش! , بس و الله طلعت بتكفر يادكتور ممتااااااااااااااز " وقالت العضوة حنان راجية الفردوس " ايوة كذا موقع ناشر لك مقابلتك مع موريس كارة الاسلام مش الشبكة دي بس " وقال العضو عمر الفاروق " شبكة المخلص أفضل منك ويكفى انها تدافع عن الإسلام وأمثالك يهزأ ويسخر من الناس " .

وقال أحمد جمال " المهم انك بتقول للاسف بتنسب نفسها للاسلام انت شغال طول الوقت تكفر في الناس وتقول دول منتسبين للاسف للاسلام ولما حد فيهم يتكلم بس ربع كلمة تقعد تقول اهم كفرونا بتوع التكفير , واضح ان المكيال عندك مكيالين , كان كفاية كتبت توضيح بخصوص هذه الصورة المنتشرة بدل الردح ده كله .." وقال أحمد إمارة " عذرا باسم يوسف ...... الصورة توضح مالا مجال للشك فيه !! "

وأكد العضو محمد غانم أن باسم يوسف أخطأ قائلاً " اعتقادي دكتور باسم انك أخطأت بالانسحاب "الهادئ" من أمام موريس صادق، كان عليك الاعتذار والانسحاب سريعا حتى وان كان ذلك سيظهر وكأنه نوع التعالي، وكان عليك أيضا توضيح ما تم في في هذا اللقاء ولا تنتظر أن تظهر الصور على الانترنت، أيا كان نقدر تماما موقفك. " وقال محمد علي " انت غلطان برده يادكتور كنت قلبت وشك ومااديتلوش وش حلو " .

وقال عبد الواحد عبد الله أحد أعضاء صفحته " مع احترامي لحضرتك ... كلامك مرسل جدا .. والصورة توضح مدى الحميمية في المقابلة ... وليس فيها اي نوع من انوع الامتعاض زي  ما حضرتك قلت .. وكل الحجج اللي حضرتك قلتها مثيرة للضحك ..
ومع ذلك انا لست مع تخوينك ... واحتمال كبير انه مع حضرتك حق .. ومش هاستفيد حاجة لو كذبتك .. اتمنى ان حضرتك تعامل الكل وخاصة المختلفين معاك في الرأي بالمثل .. تحياتي ".

وقال أحمد ساناد يا دكتور مش عاده ولا حاجه , مش يمكن بيهزروا معاك وبعدين الوفد كمان قالت ان موريس صادق باسك وحضنك واتصور معاك اكتر من صوره فليه مقلتش كعادة الصحف المنسوبه للأحزاب , وبعدين كون انك تؤكد انك عرفته من الأول والوفد برضه بيقولوا : "والطريف أن باسم فوجئ بأحد المصريين يهجم عليه ويعانقه ويصر علي التقاط عدد كبير من الصور معه وهو ما رحب به باسم" , التناقض ده مش فى صالحك وميديلكش مبرر تستنكر الكلام اللى كتبه موقع المخلص .


التعليقات
0 التعليقات