/>

الأربعاء المقبل.. مسيرة لـ"أولتراس أهلاوي" تنديدا بحبس 25 من أعضائها ورفض الاستئناف



دعت مجموعة "أولتراس أهلاوي" ، أعضاءها وجمهور الأهلي للتجمع يوم الأربعاء المقبل أمام النادي الاهلى فرع الجزيرة الساعة 12 ظهرا للتحرك بمسيرة أخرى، تنديدا بحبس 25 من الجروب 15 يوماً على خلفية أحداث مطار القاهرة ورفض الاستئناف ضد تجديد الحبس .

وقال الجروب عبر بيان على صفحته الرسمية بموقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك"، الحقيقة إن مفيش قضية .. مفيش أدلة اتهام .. مفيش تسجيلات اتفرغت من كاميرات المراقبة .. وحرز الاتهام مجموعة من الاحزمة !!
وأضاف "دولة القانون والعدل اللى بتتكلموا عليها ليل ونهار يا ريت تبلوها وتشربوا مايتها لان لا فى قانون ولا فى عدل".

وتابع البيان ان القضية سياسية تسعى لـ"كسر" المجموعة، مؤكدًا "ده مش هيحصل حتى في أحلامكم، أولتراس أهلاوى قوتها مش فى قياداتها، المجموعة قوتها فى أعضائها، قوتها فى إيمانهم بفكرة عمرها ما هتموت بموت 74 ولا هتتحبس بحبس 25".

واضاف البيان ان الالتراس عمره ما هتكون على هوى أى نظام لأنها كانت وهتفضل بعيدة عن استقطاب سياسي ، ومن بعد قضية شهداء مجزرة بورسعيد والمجموعة فى مكانها الطبيعى داخل الاستاد، وإذا كان للمجموعة موقف هيكون مع الحق فى الدفاع عن الحرية اللى مش على هوى الكثيرين".

وأكدت المجموعة أنها "طوال الفترة الماضية بتحاول بشتى الطرق اتباع الطرق القانونية للإفراج عن أعضائها المحتجزين، من تقديم تظلم ضد قرار الاحتجاز 15 يوما، ومن ثم تجديد الاحتجاز مرة أخرى حتى الاستئناف الذى تم رفضة مؤخرا دون أي سند أو سبب قانوني".

وشددت المجموعة أن مكانها هو المدرجات وأن استقطابها للشارع ليس في صالح الدولة التي لن تتحمله، حيث كتبت "الأولتراس مكانها المدرجات وإذا كنتوا بتحاولوا تجروها للشارع تأكدوا أنها هتسبب صداع مزمن ليكم مش هتكونوا قادرين على تحملة، سنسلك الطرق القانونية حتى آخر نفس وإذا كان الظلم قانون سوف نضعه تحت أقدامنا".

التعليقات
0 التعليقات